NEW YORK (رویترز سلامت) - لامپ های ماورای بنفش که در برخی از سالن های ناخن مورد استفاده قرار می گیرند، برای خشک کردن و درمان ناخن لهستانی، همان اشعه خطرناک را به عنوان تخت های برنزه می دهند، اما بسیاری از مانیکورها باعث ایجاد آسیب می شوند.

محققان پس از آزمایش 17 لامپ مختلف در سالن های ناخن محاسبه کردند که بین 8 تا 208 بازدید کننده - بسته به دستگاه - باعث آسیب رساندن به سلول های پوستی می شود که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

دکتر Lyndsay Shipp از دانشگاه گرجستان ریگنتز در آگوستا به خبرگزاری رویترز گفت: "من نمی توانم بیمار را متوقف کنم، مگر اینکه چندین بار در ماه بمانم."

به گفته انجمن سرطان آمریکا، قرار گرفتن در معرض لامپ یو و ی سی یک عامل خطر برای بسیاری از سرطان های پوست است. نور خورشید طبیعی و لامپهای UV که برای برنزه کردن استفاده میشوند، از اشعه های مضر استفاده می کنند، مانند لامپ های کوچک که برای خشک کردن در ناخن ها استفاده می شود.

مطالعات قبلی در مورد لامپ های UV UV خشک شده و پیشنهاد کرده است که اشعه ها ممکن است به اندازه کافی قدرتمند باشند تا باعث آسیب شوند. یادداشت تیم کشتی در JAMA Dermatology، اما این مطالعات دارای نقص بودند.

Shipp گفت: "آنها در واقع نمی رفتند و لامپ های ناخن خود را اندازه می گیرند و اندازه گیری اشعه UV که در معرض آن قرار دارند."

برای مطالعه جدید، محققان، اشعه های UV-A تولید شده توسط 17 دستگاه مختلف خشک کردن لهستانی ناخن را در 16 سالن اندازه گیری کردند.

UV-A یکی از سه نوع اشعه ماوراء بنفش است. این پوست سالمی ایجاد می کند تا باعث ایجاد چین و چروک پوست شود و رشته های DNA را درون سلول های پوست فرو می کند، که می تواند منجر به سرطان شود.

لامپ های آزمایش شده توسط محققان در سطوح قدرتشان متفاوت بودند، اما عمدتا لامپ فتوتراپی  با ولتاژ بالاتر باعث افزایش سطح اشعه UV-A شد.

محققان دریافتند که بر اساس محاسبه مقدار مورد نیاز برای اشعه ی تابش UV-A برای آسیب رساندن به دی ان ای، به طور متوسط ​​11 مورد از این دستگاه ها برای ارائه به اندازه کافی UV-A برای افزایش خطر ابتلا به سرطان استفاده می شود.

آنها تخمین زده اند که این دست ها در حدود هشت دقیقه در هر مانیکور در دستگاه قرار می گیرند و در معرض خطر قرار گرفتن در معرض از 8 دقیقه تا 208 دقیقه بسته به دستگاه است.

اگر چه خطر کم است، تیم Shipp ایده استفاده از کرم های ضد آفتاب را برای محافظت از دست ها از آسیب لامپ یو وی بی تأیید کرد.

دکتر آلینا مارکووا، که در مطالعه جدید دخیل نبود، به خبرگزاری رویترز گفت: سلامت نیز لازم است توجه داشته باشید که آسیب DNA به این معنا نیست که فرد سرطان تولید کند.

او گفت: "فقط یک عامل خطر آسیب DNA به این معنی نیست که شما یک نتیجه بالینی از سرطان پوست یا عکسبرداری داشته باشید."

مارکووا، که در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون کار می کند، اشعه UV را که توسط لامپ های سالن ناخن گذاشته شده است، بررسی کرده است.

او گفت: "در حالی که ما شروع به درک این لامپ های UV ناخن نسبتا ایمن هستیم، ما هنوز باید بدانیم که دستگاه های UV مصنوعی که خطرناک هستند، تخت های برنزه کردن هستند."

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، انجمن پزشکی آمریکا و آکادمی پوست آمریکا در سالهای اخیر برنامۀ برنزه سازی داخلی را برداشته اند.

در سال 2009، WHO دستگاه های دباغی را به عنوان مواد سرطان زا در سطح بالا شناختند، که با استفاده از تنباکو به عنوان یک تهدید بهداشت عمومی، برنزه می شود.

منبع ترجمه